KHK: Dé Achterhoekse kledingspecialist

KHK staat voor Klanderman, Hesselink en Kos, ofwel de achternamen van de broers Johnny en Jerry en hun vrouwen Annemiek en Wilma. Begonnen als confectieatelier in 1994, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot dé plek in de Oost-Achterhoek voor het bedrukken en borduren van kleding. En dan vooral van kwalitatief hoogwaardige bedrijfskleding.


Tekst: Wim Aalderink  |   Foto: Franz te Loo

Johnny en Jerry zijn opgeleid bij textielfabriek Meijerink en haar opvolgers. Jerry is altijd textielman in hart en nieren gebleven, Johnny kwam er al snel achter dat hij echt een verkoper is. In 1994 zijn hun echtgenotes begonnen met een confectieatelier. Toen dat in 1997 een forse groei had doorgemaakt, stapten ook de broers Klanderman in het bedrijf.

Tijdens de kredietcrisis liepen de opdrachten voor het atelier fors terug, zodat gezocht moest worden naar een ander verdienmodel. Als eerste werd de stap gemaakt naar het borduren van logo’s en namen op kleding, al snel aangevuld met het bedrukken en later ook het verkopen van kleding. 

Uitstekende naam
Vooral als groothandel in bedrijfskleding van het Duitse merk FHB heeft KHK zich inmiddels een uitstekende naam verworven. “Kwaliteit en service, daar gaat het bij ons om”, zeggen de heren.

Hoewel de groothandel tijdens de corona-lockdowns open mocht blijven, heeft KHK wel degelijk last gehad van de coronacrisis. Meteen in het begin van de pandemie werden de heren om beurten besmet en even later hun personeel. Met kunst en vliegwerk hebben ze al hun klanten tevreden weten te houden en zelfs nog even mondkapjes geproduceerd.

Kennisoverdracht
Op dit moment is KHK bezig om zich te specialiseren in het bedrukken van kleding. Dit betekent naast het aanschaffen van de nieuwste apparatuur om kleding te bedrukken, ook het investeren in de kennis van de vijf personeelsleden. De heren Klanderman realiseren zich namelijk heel goed dat het grootste deel van de kennis die nodig is om dit bedrijf te runnen, op dit moment bij hen zit. Johnny weet alles van de verkoop en de logistiek, Jerry is de man van de techniek en de textielkennis. 

Kennisoverdracht is de komende jaren dan ook een speerpunt binnen de bedrijfsvoering. Er komt namelijk een moment dat de heren zich terugtrekken. Hetzij door verkoop, hetzij door opvolging. Maar in beide gevallen moet het bedrijf ook zonder hen door kunnen draaien.

Bekijk andere artikelen

arrow_upward